تور ارزان قیمت استانبول بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. معمولاً در بیشتر شهرهای توریستی دنیا رفتوآمد با مترو برای گردشگران هم ارزانتر و هم راحتتر است. شهر استانبول با سیستم متروی بزرگ خود روزانه افراد زیادی را جابجا میکند. در سفر به این شهر در صورت استفاده از مترو میتوانید بهآسانی به بیشتر نقاط دسترسی داشته باشید. میخواهیم درباره سیستم متروی استانبول حرف بزنیم، ساتراپ را همراهی کنید.
متروی استانبول شبکه راهآهن حملونقل سریع است که در استانبول ترکیه فعال است. این مترو توسط شرکت عمومی «مترو استانبول» که زیر نظر شهرداری شهر استانبول است اداره میشود. قدیمیترین بخش مترو خط M1 است که در سال ۱۹۸۹ افتتاح شد، ۷۳ ایستگاه فعال و ۷۱ ایستگاه در دستساخت دارد. سیستم مترو در حال حاضر ۵ خط M1، M2،M3،M4 و M6 دارد که خط M6 بهصورت مینی مترو است. قرار است که خطوط M5 (اسکو دار- سنجاق تپه) و M8 (بوستانچی – Dudullu) در بخش آسیایی M7 (کاتاباس – محمود بی) و M9 (آتاکوی ایکیتلی) در بخش اروپایی ساخته شود. این سیستم بهراحتی به قطارهای کابلی زیرزمینی مارمارای و میدان تقسیم و تراموای زمینی T4 متصل میشود.
تاریخچه متروی استانبول
در استانبول، قدیمیترین راهآهن زیرزمینی شهری به نام تونل در ۱۷ ژانویه ۱۸۷۵ افتتاح شد. این راهآهن بعد از راهآهن زیرزمینی لندن قدیمیترین سیستم راهآهن زیرزمینی دنیا بود. ارائه اولین طرح شبکه مترو به ژانویه ۱۹۱۲ برمیگردد، این طرح در بین مناطق توپکاپی تا شیشلی از ۲۴ ایستگاه تشکیلشده بود. هر ایستگاه، سکویی ۷۵ متری در کنار خط راهآهن داشت و فاصله ایستگاهها از هم بین ۲۲۰ تا ۹۷۵ متر بود. نقشه طرح این پروژه هیچوقت عملی نشد و امروز در موزه دانشگاه فنی استانبول نگهداری میشود. در سال ۱۹۳۶ مهندسی فرانسوی طرحی را ارائه داد که بین مناطق شمال و جنوب خلیج شاخ طلایی کشیده شده بود. بالاخره بعد از کشوقوسهای فراوان اولین خط متروی استانبول در سال ۱۹۸۹ با افتتاح خط ۱ آغاز به کارکرد.
شرایط مترو استانبول
مترو، هرروز صبح از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ نیمهشب فعال است و قطارها هر ۶ تا ۱۰ دقیقه یکبار به ایستگاه میآیند. در خط ۲ (ینی کاپی تا حاجی عثمان) در ساعتهای پیک، قطار هر ۳ دقیقه یکبار در هر ایستگاه مسافران را سوار میکند. هزینه سوارشدن در قطارهای مترو با استفاده از استانبول کارت ۲.۵ لیره ترکیه است.
انواع خطوط متروی استانبول
خط ۱: آکسارای – فرودگاه آتاترک: این خط ۲۶.۱ کیلومتر است و از آکسارای در مرکز شهر حرکت میکند و به سمت فرودگاه آتاترک میرود. بیشتر مسافرانی که به استانبول سفر میکنند از فرودگاه برای رسیدن به مرکز شهر از این خط استفاده میکنند.
خط ۲: ینی کاپی – حاجی عثمان: این خط ۲۳.۵ کیلومتر است و آخرین توسعه آن در سال ۲۰۱۴ انجام شد که با اضافه شدن ۳ ایستگاه به منطقه ینی کاپی رسید. کسانی که میخواهند به میدان تکسیم و منطقه شیشلی بروند از این خط استفاده میکنند.
خط ۳: کرازلی – مترو کنت، المپیاد: کرازلی مهمترین پایانه درونشهری استانبول است که در این خط قرار دارد.
خط ۴: کادیکوی – کاوسان تپه: این خط در قسمت آسیایی استانبول است از ساحل آسیایی بسفر حرکت خود را آغاز و به منطقه کاوسان تپه میرسد.
خط ۶: لونت – دانشگاه Boğaziçi: این خط برای مینی مترو است.
مشتری